ועד בית או חברת ניהול

ניהול ותחזוקה של מבנים מאפשר לשמור על בטיחותם וניקיונם באופן רציף. כאשר יש צורך לבחור גוף לביצוע מטלות שונות בבניין, עולה תמיד השאלה: מה כדאי: ועד בית או חברת ניהול? אם גם אתם מתלבטים בנושא, או לא בטוחים מה ההבדלים בין שני הגופים האלו, כאן ניתן לכם את התשובות שיעזרו לכם בבחירת הגוף המתאים לכם ביותר.

ההבדלים בין ועד בית ובין חברות ניהול

לפני שבוחרים בין ועד בית או חברת ניהול, חשוב להכיר את ההבדלים בין שני הגופים האלו: לוועד בית ולחברות אחזקת מבנים יש קווי דמיון רבים, אך יש ביניהם גם הבדלים מובהקים:

  1. ועד בית מורכב בדרך כלל מנציג אחד, או מספר נציגים מהבניין שנבחרו על ידי הדיירים האחרים. הבחירה מתבצעת על ידי בחירות בבניין, וניתן לבצע החלפה של ועד בית מעת לעת ובשעת הצורך. מטרת הוועדה היא לדאוג לכך שמבנים יישמרו במצב תקין, ולדאוג להוצאה לפועל של כל תיקון או תחזוקה הנדרשים. זה כרוך לעתים קרובות בתכנון תקציב ומציאה של עובדים חיצוניים שיבצעו עבודות תחזוקה בשעת הצורך.

מאידך, חברת ניהול מבנים היא ארגון מקצועי המתקשר עם בעלי מבנים ודיירים על מנת לדאוג לתחזוקה ותיקון של נכסים. לחברות אלו יש בדרך כלל ניסיון רב בתחום והן מאוישות על ידי מומחים בבנייה ותיקון. חברות תחזוקה יכולות לטפל גם בתיקונים קטנים וגם בשיפוצים גדולים, ולרוב משלמים להן על בסיס קבוע כחלק מהשירות.

 

  1. אחריות כללית: האחריות של תחזוקת מבנים נופלת על אלו שנבחרו לשמור על תחזוקה רציפה. במקרה של ועד בית, הנציג הנבחר אחראי לאיסוף כספים, ביצוע תיקונים דחופים, הזמנת אנשי תחזוקה בעת הצורך, הזמנת צוותי ניקיון, ועוד. כלומר, אדם אחד או יותר מתוך הבניין הם אלו האחראיים לתחזוקתו. לעומת זאת, לחברת ניהול חיצונית יש את האחריות על תחזוקת מבנים: חברת ניהול צריכה להיות מסוגלת לספק מענה לכל צורך של דיירי הבניין, לרבות נושאי תחזוקת חשמל, ניקיון, תיקונים, ועוד.

 

  1. חוזה: כאשר שוכרים את שירותיה של חברת ניהול מבנים, מתנהלים איתה באמצעות חתימה על חוזה התקשרות שמוסכם על שני הצדדים. במסגרת החוזה יש לכל צד זכויות וחובות שהם צריכים לעמוד בהם בכל עת. הפרת החוזה עלולה להוביל לסיום ההתקשרות ולצורך למצוא חברת תחזוקה חדשה.

לעומת זאת, עם ועד בית אין תמיד חוזה, אך כן יש מחויבות של הוועד כלפי דיירי הבניין. הוועד אחראי בסופו של יום לניקיון והבטיחות של מבנים, כך שחשוב לבחור נציג אחראי שניתן לסמוך עליו בכל עת.

אז מה כדאי לבחור?

כלל האצבע בבחירה בין ועד בית ובין חברת ניהול הוא גודל המבנה וצורכי התחזוקה. מבנים גדולים אינם יכולים להיות מנוהלים על ידי אדם אחד ויחיד; במבנים רבי קומות צריך לבצע הרבה יותר פעולות תחזוקה ואחזקה לאורך השנה, מה שכרוך בהוצאות רבות. כלומר, התשלום מתחלק בין כל הדיירים – מה שמאפשר להם ליהנות משירותי תחזוקה ואחזקה איכותיים לאורך זמן.

לעומת זאת, אם מדובר במבנים קטנים, ועד בית מספיק בדרך כלל. במבנים שיש בהם מעט דיירים, שכירה של חברת ניהול עלולה להביא להוצאות כבדות.

הדבר החשוב ביותר הוא למצוא פתרון שמוסכם על ידי כל הדיירים, בייחוד בכל הנוגע לתחזוקה. הפעולה הנפוצה ביותר שמבצעים ועדי בית וחברות ניהול הוא שמירה על ניקיון של מבנים. כלומר, עליהם לדאוג לניקוי שוטף של מבנים כדי שיהיה אסתטיים, נקיים, איכותיים והיגייניים. בין שמדובר במבנה קטן או גדול – ודאו שתקבלו שירות ניקוי מקצועי עם מכונות שטיפה להברקת הרצפה. המכונות האלו מאפשרות לנקות שטחים גדולים במהירות, ולחדש משטחים שונים באופן יעיל במיוחד. בין שתבחרו ועד בית או חברת ניהול – דעו שיש לכם זכויות, ושעליכם לצפות לתמורה עבור התשלומים שלכם – החל מניקיון יסודי, ועד תיקונים כלליים.